Meditatie

Tijdens de (zit)meditatie kom je tot rust. Vanuit rust oefen je in “kijken” naar je gedachten, gevoelens en lichamelijkheden. Zo kun je je geest leren kennen vanuit een ander perspectief.  Hieruit volgt dat je jezelf gaat begrijpen en inzichten verwerft. Je wordt milder, vriendelijker jegens jezelf en anderen. Dit kan omdat je beoefent om jezelf (en een ander) te accepteren en niet te veroordelen. Dit noemen we in het boeddhisme “barmhartigheid beoefenen”.   Zo wordt in meditatie zijn een levenshouding: Een levenslange ontwikkeling die steeds meer ontspanning en wijsheid kan brengen. Doordat je leert niet continue te luisteren naar je gedachten, slaaf te zijn van je emoties (opgeroepen door gedachten), of vast te zitten in je lichamelijkheden, kom je meer en meer in contact met je ingevingen en je innerlijke wijsheid, het goede in je.  Samen oefenen in een groep is gemakkelijker. Net als bij zingen, mediteer je zelf, maar samen is meer dan de som der losse delen. We kunnen elkaar tot steun zijn. De boeddhistische traditie gaat uit van een individueel pad dat je zelf bewandelt, zelf verantwoordelijk voor bent, maar je hoeft niet alleen te zijn.